Saturday, August 20, 2011

Sneasel

Again, blog template changes.
I wasn't satisfied enough and it has been more than 5 times that I changed the layout since May.
I was trying to comprehend the jQuery and the sizzle languages since last night.
But apparently, programming makes me squint.
I was spending hours for this.
It's kinda easy, but I don't know how to modify it with Blogger. Hmm.



Anyhow, this is the simplest template ever I guess?
Later on I'll just change the skin.
I'm planning on to keep this template for maybe a long period. (Boleh caye ke?)

Hey, why on earth are you wasting your time, being online for bloody hours, just to develop your blog?
Well, everyone has his/her own reasons to blog.
I was on Blogger since early 2007. I blog just for fun.
Writing about every single thing that's been happening around, through sorrow and misery, through joy and bliss.
Oh, that WAS me.
Yeah, the old me was kinda immature. Waaaaayyyy immature!
Browsing through those previous posts is indeed embarrassing.
There are like million times I feel like deleting this blog.
Memang memalukan tahap dah takde tahap punye lahh.
But hey, those are memories right? Memories are supposed to be memorized!
Bagus jugak aku rekodkan semua dalam blog ni.

Oh tak sangka dulu aku macam ni.. macam tu..
Sangat pathetic! Bahasa rojak rojak, tulisan habis singkat bonus gedik gedik lagi.
(Eleh, macam la sekarang dah tak gedik?)
At least dah kurang sikit kann? c;
Kenapa tiba tiba cakap Melayu?
Well, practicing English is a must. Tak pakai English kang nanti berkarat pulak.
Eh, jawab keling pulak?

Back to the topic, (ada topic ke?)

Why do I blog?
Why do other bloggers blog?
Aku kadang kadang pelik jugak makhluk makhluk bloggers ni sampai followers beribu riban.
Setakat update blog, cakap hari ni pergi ternak lemak kat sini, esok pergi kikis lemak kat situ (ops ada yang terasa?) ponnn ada nak follow?
Hari ni jumpa artis ni, esok jumpa betis tu, (terasa?) tu ponnn berlambak yang follow?
Lepas tu secara automatiknya si bloggers ni dijadikan idola rakyat jelata, habis semua orang nak ikut style kau.
Yang part baik korang tu ada yang ikut, syukur bebeno lahh.
Maka bertambahlah umat Islam yang bertaubat sebab kau.
Tang buruk yang kau bagi orang ikut tu, guane cite?
(Eh aku pon follow gak diorang, sesaje melawat cuci mata. :D )
And.. agak agak la kan, duit yang kita dapat free free je hasil daripada blogging di alam maya ni,
halal ke tak eh? Hmmm wallahu a'alam..

Info & Articles
Kalau blog kau tu memang bagus, informative, menginsafkan readers,
kan banyak sangat pahala kau dapat.
Lagi lagi bila readers korang spread-kan apa yang korang tulis.
As for me, aku takde niat langsung nak jadikan blog aku ni tatapan umum, nak gi jaja blog aku sana sini.
Because my blog is mostly about my personal life, merapu lebih, mengarut lebih.
Takkan adanya yang buat iman korang bertambah.
So, kamu boleh beredar sekarang.
Kalau dah namanya perbuatan yang tiada tujuan ke arah Ilahi, kan dah lagha namanya.
(Tiba tiba aku perasan baik la pulak kann.)
Haaa ni dah masuk 21 hari kita puasa, ada aku post pasal tazkirah ke,
info islamik ke, sempena bulan ramadhan ni? Takde pon.
Setakat wish selamat berpuasa je, tu pon kalau ada laa yang takde kerja mai baca blog aku ni.
Tapi pape pon, aku suka baca blog orang lain. Dengan nama lain, blogwalking.
Lagi-lagi member member yang aku kenal lahh.
Nak tahu jugak life diorang macam mana kan. :)

"I follow you, you follow me back k"
Ni trend hape tahh. Frankly speaking, pekejadah nya kau duk mintak orang lain follow kau punya blog?
Atau kalau ayat sopan sket, "Kalau sudi, singgah la baca blog saya. hihi" sambil tersipu malu.
Oh actually aku takde hal pon dengan prinsip hidup yang satu nih.
Blog yang best, aku follow je.
Tapi takdela aku nak mintak kau follow blog aku balik kann.
No wonder lah mereka yang berpegang kepada prinsip ni ramai gilax followers.
Maka syabaslah aku ucapkan.

Contest & Giveaway
Dulu aku tak ambil tahu pon amende lah giveaway semua ni. Memang trend eh?
Aku join pon sekali je. Tu pon cuba nasib.
Amik kau, tak menang pon! tskk tskk
Ni salah satu cara bijak nak promote blog.
Dengan free free je blog korang akan glemer.
Selamat mencuba method ini.



Tutorials & Doodles
Bloggers yang sediakan tutorial untuk blog.
Yang ni sah sah confirm ramai followers.
Bloggers dah semakin membiak sekarang ni,
and semua nak la bajet cantik untuk blog masing masing kann.
Terjah blog itu ini, "Eh macam mana you buat ni, nanti you buat tutorial tau, I follow you ni."
Maka bertambah lah umat followers kau.
Siap boleh buat duit tau, ada yang mintak tempah design-kan blog, tempah lukis doodles kiut miut.
(Aku tak paham kenapa doodles semakin glemer sekarang,
adakah disebabkan gejala pembiakan bloggers bajet kiut semakin berleluasa?)
Aku ada jugak terfikir nak buat blog khas untuk tutorial,
and maybe nak buat jugak bukak tempahan design blog, design doodles semua tu.
Mimpi di siang hari lahh aku. Angan angan bajet besar.
Bukannya ada seni sangat pon. keh keh keh
By the way, aku ada je buat blog tutorial aku sendiri.
Just sekadar koleksi, untuk rujukan aku. Tak perlu dikomersialkan ponn.

Aweks & Blogshops
Awek bloggers yang cun, yang spesies tampal gambar saiz gajah dekat blog wajib ramai followers.
Weh, mana kau sorok kau punye jerawat??!!
Mula-mula blog pasal personal life je.
"Hari ni dapat makan KFC yang mengidam 14 bulan tak makan yeay!"
(Beserta gambar bajet comel nak kiss drumstick tu.)
Walaupon satu ayat ni je dalam satu post tu, tak kisah. Asal cun je, meh follow!
Cuci mata pon besst tengok aweks aweks ni, sambil tu boleh berangan nak muka lawa macam dia jugak.
Keh keh keh.
Okfine sila sedar diri.
Bila dah ramai followers,
"Eh, how come you're so pretty. Apa rahsia you?"
Then mula lah fenomena rancak ber-blogging berlaku,
dari sharing beauty tips sampai lah bukak blogshop sendiri.
Well, mostly they'll soon run their own blogshops.
Mahal ke tak mahal barangnya, bila si tuan blogger pakai cun je,
mula lahh ramai terpikat.
Eh, aku pon terjerat sama. Ishh!

Segmen ber-segmen

Tahukah korang definisi bagi Segmen bersama blogger adalah "medium untuk mempergunakan blogger baru untuk trafik yang tak berapa nak dua hala lebih kepada sehala, tetapi menggunakan alasan untuk mengeratkan hubungan antara blogger, namun blogger baru tidak pernah kisah sebab mereka memang dah takde idea untuk hasilkan entri yang orang betul-betul nak baca, lantas menyebabkan mereka malas untuk berfikir untuk hidangkan yang terbaik untuk pembaca, selain mereka nak menceburkan diri dalam aktiviti 'i follow you, you follow me', 'i letak blog u dalam bloglist i, u letak blog i dalam bloglist u' yang menyebabkan persaingan antara blogger kurang sihat"?
Enough said lahh kann.
Ok ni aku petik daripada seorang blogger, ternyata dia pon sama pemikiran macam aku.
Of how we feel about this "segmen bersama blogger" thing.
Aku try usha usha blog dia, apa yang bestnya segmen ber-segmen ni?
Ops, siapa terasa? Sorry.


Banyak lagi sebab, blog resipi, blog photography, blog desginers pon berjuta juta gaks followers.
Aaah malas la nak sambung lagi.
Hmm. Aku terasa pelik dengan post aku kali ni.
Feels like I'm back in blogging.
Yeah, seperti aku-yang-tak-matang-suka-mencoret-dan-merapu-dalam-blog-dulu,
but with different way lahh sket. Kott.
Maybe I'll keep on blogging, expressing my own thoughts.
But of course, just personal thoughts and opinions.
No offense to anyone who's feeling any 'ouch' here, or 'ouch' there.
Hmm. Hey, I was going to write about "Facebook & Professionalism."
It just turned the other way round. Ok I'll save it for the next post.
Aik, pasaipa English balik?
Oh aku suka loghat utara and loghat Ganu.
Keling. Okbai.

0 comments: