Friday, April 10, 2009

Jigglypuff

pertandingan animasi peringkat zon '09

dimulakan dgn bacaan al-fatihah, ucapan dri PK n bla3...
at first terkejut gaks bile taw just 3 buah skool jer yg btanding
yg len sume tarik diri
so, antara MMP, MPI n MP3 lahh

mula2 turn MPI, makhad pengajian islam
duk soho intro 3d tulo hop thun lpas!
huh~ampess tol!
dorang buat gabungan 2d n 3d animation
pastu, komen juri psl dey'all:
juri ckp animation dorang ade aksi 'agak ganas'
ganas bile?xprasan lak..

next, turn MP3, makhad perempuan pasir pekan
dorang wat style penceritaan oleh 2 org hos
hmm, idea yg kreatif
tp sayangnye sikit jer animation yg dorang selitkan
komen juri lak psl sasaran dorang yg xbrp kena
iaitu disasarkan kpd kanak2 bwh 1o thun
btway, syabas utk korang

next..dup dap dup dap..
nervous weii
turn kitorang lak, wakil MMP, makhad muhammadi perempuan kb
kitorang berempat

zakiah,
zakirah
atikah
n aku

amek seat masing2
duduk..bwk bertenang..
pasang wire2 sume..
okeh..cool...
tgk2 zaza cancel jd pembentang time tuuh
wuuh, serious tol muka mek nih
masing2 nervous
tik tiba2 suruh aku yg bentangkan
erk..
aku tanye zakiah..

aku: zakiah xley ko?
zakiah: syo meme xley time gni..
aku: tik?
tik: aku xley..xley2..xley..
aku: erk, aku ko wes?aku deba ni wess
tik: xpo2..mu la..
aku: erk...tik..mu oyap ktku deh nk oyap gpo..xtaw nk oyap gpo nih..ngoti eh..deba nih..
aku: duk mano script?
tik: hau..
aku: erk..tik..oyap ktku so2 deh nk oyap gpo..

ehem..
aku dgn nervousnya..amek mic..
tgn terketar2..
suara terketar2..

"assalamualaikum.."

ting..!

bunyi mende tuh? terkezut aku! [ bunyi loceng rupanya..isk..]

"yg berusaha.." [ sambil tgk kt mudirah ]
mudirah duk kasi isyarat tgn pe ntah,,aku xpaham..nervous weii

tik : "bangun2.."

oh aku tgh duduk ke nih?haisyy..nervous2..
so aku pon berdiri larr

"yg berusaha....mudirah mmp..ustazah..[ dlm aty: nama ape rr ustazah? ]
err..che zainah abd lah..pk hem.."

tik: buke pk hem wes

"eh..pk 1....erm..err..ust..malek redhuan.."

"kami dri mmp, Brilliant Studio, ingin mempersembahkan sebuah animasi bertajuk Abd Malek bin Marwan..err.."

dlm aty: gpo lg tik wess? [ sambil cuit2 tik..]

tik: terimalah..

"err..terimalah.."

lebey kurang gtu kot ape yg aku ckp..
hua............nk nanges rasa..malu gilerrrr...

pastu zaza pon start la adjust2 mende tuh..
bkk flash..
dgn gom player..
nk wat full screen..aihh,, xjadik..
tekan lagih..aihh xjadik lagih..
tekan lagih...

[ stat panic da nih..]
muka zaza gilerrr serioussss r..serius lebeyh drpd tahap nyamok woo~
tiba2 kami menerima tepukan hebat drpd pihak sebelah kanan dewan
di mana makhluk2 mpi berada di ctuh
terima kasih la korang wahai makhluk yg menepuk tgn tuh!
mekaseh byk2...jasamu akn ku kenang sampai bila2
dlm aty: beng*m..aku gocoh bru taw...

lps flash intro, animation kitorang lak..
aku sendiri pon xabes tgk animation yg kitorang wat..
aku duk diam ctu jerp..nerves2..
byk gak la scene2 yg xbrp nk jadik..
hoho, animation yg kitorang wat xsempat siap pon sbenarnyer,
present yg mne sempat buwat jerp
then, tetiba..laptop low batt lak..
haisssyyy...cigu!!!xdop battery..
cigu: gi amek charger sore nuh..gi la..
tik: gi ah..ado kt kusi nuh

aku pon dgn nerveeesnya bangun gi amek charger..
cigu kt situ tanye nape..
aku: xdop battey,,mno wire ni??
haa dh jumpa..pi blk ke dpn..
aku: za...depe sket..nk lalu..
zaza: xde respon
isk..depe sket weii..dgr dop?nk nanges dh rase..malu tol org len duk tgk..
aku pon terpaksa men-slim-kan diri lalu kt blakang krusi tuh
seb bek smuat..
erm..wire2...mane suis nih..
aku xnampak suis..nervous giler..tuhan je la yg taw..
aku tgk kiri kanan..just ade wire..mane susisnye??waaa..
aku pon duduk jap..

aku: za..dop jupo suis ni weii..iskk..
zaza: [xde respon] [ muka serius giler ]
aku: za...ado batt dop bena tuh?jwb la weii..
zaza: [ xde respon lg..]
aku: za weii...isk...

cigu pon mai ckp wire kt sebalik meja tuh..
ya allah...malu giler aku..
aku duduk sambil tarik2 suis tuh..pasang..
aku xigt aku on ke x suis..huaaa3...
aku pon blk kt seat aku dgn muka yg tebal gilerrr..
isk,,hanya tuhan jer yg tahu betapa nervesnye aku time tuwh
abes animation, flash ending lak..
simple giler..malu tol ahh

then, komen juri lak..
die tanye guna software ape..
err...jwb la weii..aku keta dh nih..
tik pon dgn coolnye..amek mic..jwb soklan dier..
aku tgk tik, zakiah duk tunduk kepala jerr..
aku:weii..jange la tunduk palo..rilep2..senyum sket..
die tye kitorang ade x storyboard
erm..msing2 mengerutkan dahi..
nk jwb mende weii..
dye pon ckp "oh..tape2...sy bleyh nampak kekalutan antara anda.."
wuuh2...ilep2..
tik pon ckp la..tade..
aiseyy..napela jd gni???????
then dier pon komen yg 'agak' menggembirakan kami, gBs
"terbukti perempuan pon mampu mengalahkan/ mengatasi lelaki"
lebey kurang gtu kot ayt dierr..
ok2..senyum sket2..
ok2..tafsir blk ayt dier..kalahkan or mengatasi or watever dh ayt dierr..
meansssss...animation kitorang is better than boys [MPI!!]
get it?paham???xpaham?nk napa?

fuuh2..aku pon xbrp nk dgr komen juri..nerves2..
abes tuh,,
blk ke tempat duduk asal kitorang..
malu giler time lalu dpn cgu aimi, cgu hazimi, cgu tasnim..
waaa...sori cigu semua..kitorang hampakan u all..
duduk2..ilep2..okei..
tggu juri kira markah..
belom sempat diumumkan lg sape johan n so on..
time nih zaza da stat nanges..
weii mek zaa, xaci sgguh r..
ari tu kto nk badi sapo tiop duluh..
tgk2 dio tiop duluh..
isk..ilep2..zaza ditenangkan oleh kak zakiah nya..
namun kak zakiah nya pon xbrp tenang..
waa...aku pon xley nk tahan nk nanges,,
tik: xyoh jerit weii, ore tgk..
aku: waa..tik..aku xse jerit..tp yo tubek gop..cover2 tik..
isk..pastu cool jap..
pastu nanges lg..
hoho..malu gaks sket2 dgr dak2 mp3 ckp
"sepyo jerip dh.."
yer la..da taw kitorang akn kalah..isk..
pastu cool2..
time nk umum tuh..
masing2 cool2, lap2 air mata

tempat ketiga disandang oleh MP3..
syabas2..

tempat kedua...
ustazah sajer jer nk wat saspen umum lambat2..
tapelah..kitorang da taw da pon..

naib johan..MMP..
maka bangunlah kitorang dgn pasrah..
nek stage,, terima piala drpd mudirah..
maafkan kitorang mudirah..hajatmu nk dpt johan ancuss..

duduk balik kt seat kitorang..

johan...MPI la..sape lg..
"takbir..!!"
eles...sorang jer ker takbir?
ku lihat mereka naek stage dgn linangan air mata..isk..
pasrah2..
lps tutup majlis..
kitorang sambung nanges..

para penonton da kuar dewan semua..
tggal kitorang gBs, urusetia dewan n dak2 MPI duk posing2 ats stage..
isk..kejam!

zaza dan aku menangis di sbalik blazer..
aku cuba menenangkan adeqku yg sorang ini..
aku: weii bo la wess..kotor blazer nt..nt keno wat kelik basuh la..
bo la tiop wess..malu kokre tgk..
pastu dak nih gi nanges kt kak zakiah dier lak..
pastu mai balik kt akuh,,
aisyy..kuat teh..
aku cool dh time nih..
zaza: bodo2...xwat storyboard...sie k.nasuha...umi...
bila dgr jer nama 'umi'..
tetiba aku teringat kt mummy aku..
tetiba jer kuar balik air mataku..
terkenangkan mummy..
rizat xm aku yg terok2..xfocus study coz nk buat animation nih..
sori ma...abah..isk..
dah2 lerr..
aku: bo la za..pahni kito gi gocoh sepyo deh..weii bo2 la..cigu tgk nih xmalu ko..
zaza mula tersenyum..
yak, brigap beruk mek nihh!!
tik lak..langsung xnanges..syabas tik...

pastu ku lihat dak2 mpi tuh lalu kuar dewan..
lap2 air mata..ku lihat mereka dgn pandangan kosong..
pastu dtg lak juri 2 org tuh..
dorang tanye peserta dri cni ker?
yer laa...

uncle name pe ntah: xpo2..len kli ado lg..thun depe mene la..
aku: xdop dh...kitore form 5 dh..
mr nasrom: clap awk ckit jah..keh xbwk storybord,, kalu ado hop tuh..gerenti beress

aku yg dah cool nih..terpaksa tundukkan wajah semula..
mendengar kata2 encik nasrom..
storyboard..bodonyo kitore xwat...isk..xtaw...cigu xoyap pom..isk..
menyesal tiada gunanya lgi..
it's over..
kitorang dijemput mkn kat kantin..
takpelah..xlapar pon..
so, kitorang bergerak balik ke bilik cgu azhari
di mana masing2 menanges sepuas aty
xcept tik yg tabah menerima dugaan..
aku pon nanges2 sampai tertdo..dan sedar2 dh pkul 2 lebey..
balik umah masing2...

kitorang redha dgn kekalahan kitorang..
kitorang xkalah..
cuma kejayaan kitorang xdiiktiraf
juri sendiri ckp animasi kitorang yg terbaek
cuma kesilapan kecil menyebabkan kitorang diiktiraf kalah
aku bangga dgn kejayaan Geng Brilliant Studio walaupon diiktiraf kalah di mata umum

cuma hati ini hancur, luluh, berkecai
krana sgala kesusahan, keperitan, kesengsaraan yg kami hadapi
xdpt digantikan dgn sebuah kejayaan
mekaseh kpd semua yg membantu..
dan..
maafkan kami semua, kerana menghampakan sekolah..

gBs^^lebeyh kurang 2 bulan perkenalan kita..
namun aku da rase kite cam adeq bradeq dah..
memori bsama korang xkan kulupa~~
especially memori saat2 akhir perjuangan kita
[ byk rahsia masing2 terbongkar! muahaha! ]

liuk2 lentok2 jari sume..
mari menari tarian gBs, gedix brilliant studio!
auu~~
sexy2..can i?
hahaks


aku berhenti berharap..
dan menunggu datang gelap..
sampai nanti suatu saat..
tak ada cinta ku dapat...
cinta lagih...haisyyy

0 comments: